radical_for_christ

www.sibsogoh.net

pdt.Gilbert_Lumoindong_Sth_

Siapa bangga punya Tuhan seperti Yesus?

Jangan pernah tukar Yesus. Yesus sekali-kali jangan ditukarkan dengan siapapun atau dengan apapun juga. Sekali Yesus, tetaplah Yesus selama-lamanya!

Kedatangan semalam sangat luarbiasa. Kedatangan malam ini lebih luarbiasa. Ternyata semakin deras hujan itu, malah kedatangan kalian ke tempat ini semakin bertambah deras! Ada pendeta-pendeta yang lebih takut kepada hujan daripada kepada Iblis. Bila hujan turun, dia mula takut dan bimbang nanti jemaat Tuhan tidak datang ke gereja, tetapi ternyata kalian di Kota Kinabalu sangat berbeda. Ini adalah tanda saudara-saudara di sini adalah orang-orang Kristisn yang tangguh dan luarbiasa! Ini membuktikan “Dia yang di dalam kamu adalah lebih besar dari dia yang adala dalam dunia” itu benar di dalam kita! [1 Yohanes 4: 4]

Ulangkaji / Revision

Semalam saya membawa firman Tuhan berjudul “AN EXCELLENT SPIRIT”. Pagi tadi saya membawa firman Tuhan yang bercakap tentang “RADICAL FOR CHRIST”.

Bila kita bercakap tentang ‘radical’ di sini kita bukan bercakap tentang jadi ‘rebelious’ [sikap berontak], bakar bangunan gereja dan sebagainya. Perbuatan seperti itu adalah perbuatan gila dan bodoh. Kata Yunani untuk ‘radical’ membawa erti ‘akar’ yang bukan bercakap soal kulit dan luaran saja. Ianya bercakap tentang menjadi pengikut Yesus dari akar sehingga bertumbuh dan berbuah lebat bagi Tuhan!

Petang tadi saya membawa firman Tuhan yang bercakap tentang “MENGAMBIL TANGGUNGJAWAB DALAM MEMBUAT KEPUTUSAN TEPAT”.

Loving Jesus is great but it comes with a great responsibility! Mengasihi Tuhan itu hebat tetapi ia disertai tanggungjawab besar! Mengapa mencintai Yesus harus disertai dengan tanggungjawab? Salah satu tanggungjawab penting dalam mengikuti Yesus adalah dalam soal mengambil keputusan!

Yosua berkata kepada orang-orang Israel, “Pilihlah pada hari ini pada siapa kamu akan beribadah..!” [Yosua 24: 15]

Orang-orang sukses bukan tiada menghadapi masalah tetapi mereka sukses sebab membuat keputusan yang tepat di tengah-tengah masalah. Keputusan yang salah akan membawa kepada kehancuran hidup. Pacaran dengan bukan seiman, seks sebelum nikah, ketagihan alkohol dan keputusan-keputusan salah yang lainnya. Firman Tuhan berkata, “Ingatlah betapa dalamnya engkau telah jatuh!” [Wahyu 2: 5]

Apabila kita mengambil keputusan yang tepat, dari kesilapan yang pernah terjadi sekalipun kemuliaan Tuhan akan bangkit bersinar!

Saya sudah menulis sebuah buku berjudul “RAISING THE STANDARD’. Saya juga ada siri pengajaran dalam CD yang bertajuk “KEHIDUPAN KRISTIAN PENUH KUASA MUKJIZAT”.

Dalam Yesus kita adalah lebih dari pemenang. Siapa yang percaya?

Firman Tuhan ada berkata “Walau seribu orang rebah di sisimu, dan sepuluh ribu di sebelah kananmu, tetapi itu tidak akan menimpamu” [Mazmur 91: 7].

Kita perlu radical untuk Kristus. Radikal untuk Kristus adalah sikap yang berkata ‘Masih ada masalah tetapi Tuhan memberikan kekuatan kepada saya!’ [Personal note: Jadikan masalah sebagai ‘masa Allah’ untuk bertindak dan bekerja dalam hidup saya untuk dapat mengalami kasih dan kuasa Tuhan secara peribadi]

Mari sama-sama melihat Matius 4: 10.

Dikatakan dalam ayat ini Yesus berkata kepada Iblis…

Jangan biarkan Iblis yang berkata-kata kepadamu! Di sini Yesus yang berkata-kata kepada Iblis.

Never let the devil intimidate you! Dia yang ada di dalam kamu adalah jauh lebih besar daripada dia yang ada dalam dunia ini! [1 Yohanes 4: 4]. Let the devil hear what you are believing in Jesus! Never let the devil tells you what to believe and what to do!

Pertanyaan: Mampukah Yesus membuat batu menjadi roti? Jawaban: Jangankan batu, Iblis jadi roti juga boleh!

Yesus tidak membiarkan dirinya diintimidasikan oleh Iblis.

Kalau anda mula berfikir “Saya tidak bisa berubah” , sebenarnya itu suara siapa? Never let the devil intimidate your life! Jangan biarkan dia mengganggu hidup anda sehingga anda kehilangan api dan rohmu tidak lagi bernyala-nyala. Saat sudah tiba di mana kita tidak lagi diintimidasikan sebab di dalam kita ada roh yang bernyala-nyala. Inilah masanya untuk tidak diintimidasikan melainkan masa untuk bangkit dan bernyala-nyala!

This is the time to fight the devil back! Inilah masanya untuk kembali melawan Iblis sebab Yesus telah memberikan kita urapan [kuasa dan kewibawaan?] untuk melawan Iblis.

Never let the devil rules your life.

The word ‘impossible’ is not a word created by God but the devil. The devil loves to make people think the impossibilities! Mustahil! Mustahil! “Mustahil masa muda saya yang begitu hancur dapat dipulihkan oleh Tuhan!”Lawan kata kepada ‘mustahil’ adalah ‘mukjizat’!

Di atas kayu salib Yesus berseru “It is finished! Tetelestai! Sudah Selesai!” Segala kemusykilan sudah diselesaikan oleh Yesus. Matius 4: 10 “enyalah Iblis!”.

1 Petrus 5: 8-9

“sedarlah…”

Saya harus sedar yang saya ini disayang oleh Yesus. Yesus sudah mati [dan bangkit] untuk saya. Saya yakin saya ada Roh Kudus yang sangat luarbiasa. Oleh sebab itu saya tidak percaya dengan orang yang mengatakan. “agama itu sama”. Kita sedar yang Dia sebagai Bapa telah menyelesaikan segala sesuatu untuk kita!

Saya harus sedar yang saya punya musuh. Saya harus tahu yang musuh saya ini suka kalau kita berontak terhadap orang tua.

“Lawanmu sama seperti singa”Iblis suka mengganggu anak-anak muda yang cinta Yesus dan mencintai gerakan-gerakan rohani. Dia mencari orang-orang yang dapat ditelannya. Orang-orang yang mempunyai iman, Yesus, urapan dan roh yang bernyala-nyala tidak akan dapat ditelan oleh Iblis!

“…lawanlah…”

Saya harus melawan Iblis. Kalau saya tidak melawan, Iblis akan menjajah hidup saya terus menerus!

Jika Allah ada di pihak kita, siapakah yang dapat melawan kita? [Roma 8: 31]

Siapakah orang-orang yang dapat ditelan oleh Iblis?

1. Orang berhati busuk.

Ada ramai orang berwajah manis tetapi berhati busuk. Jagalah hatimu dengan segala kewaspadaan sebab dari situlah terpancar kehidupan [Amsal 4: 23]. Jangan biar ada dendam, curang, kebusukan, kompromi denga dosa, tiada ketulusan dan kebenaran dalam hati. Ingatlah Yusuf yang mempunyai hati yang bersih. Yusuf menjaga hatinya setiap hari. Kita menjaga hati kita setiap hari dengan mengisinya dengan firman Tuhan, ucapan syukur dan hati yang fokus kepada Yesus. [Mazmur 119: 9-11, 1 Tesalonika 5: 18, Ibrani 12: 2]

2. Orang yang sombong.

Orang yang sombong merasa dia tidak memerlukan Tuhan dalam hidupnya. Bila dia bangun pagi dia tidak merasa perlu untuk berdoa kepada Tuhan. Kesombongan adalah awal dari kejatuhan dan kehancuran [Amsal 16: 18].

3. Orang yang senang menoleh ke belakang

Paulus berkata dia melupakan apa yang ada dibelakang dan memandang terus ke hadapan [Filipi 3: 13]

Kelmarin adalah pelajaran, hari ini adalah kehidupan, esok adalah kepastian. Pada hari ini saya harus lebih baik daripada kelmarin dan pada esok hari saya harus lebih baik daripada hari ini.

4. Orang yang malas.

Amsal berkata, orang malas harus belajar daripada semut! [Amsal 6: 6-9]. Orang malas sudah hancur hidupnya sebelum diikat Iblis. Makanya saya harus rajin! Banyak sekali pelayanan hancur sebab yang melayani itu malas! Yesus harus mendapat yang terbaik daripada kita maka oleh sebab itu jangan malas-malas.

5. Orang yang lupa.

Ada ramai anak-anak muda lupa mereka belum menikah sehingga pergi menempah bilik hotel. Ada ramai bapa-bapa lupa diri sudah menikah tetapi mahu pacaran lagi. Ada isteri-isteri yang lupa Alkitab berkata ‘tidak boleh cerai’. Ada yang lupa bahawa Tuhan kita itu hebat maka dia tidak perlu khuatir dalam hidupnya! Ramai yang lupa kuasa Tuhan itu jauh lebih besar dari kuasa Iblis dan kita boleh berjalan dalam kemenangan setiap hari dalam kuasaNya!

Kita jangan lupa kuasa Tuhan! Kita jangan lupa kita anak Tuhan. Kita jangan lupa yang kita anak-anak Tuhan yang dipanggil untuk tampil beda daripada dunia ini. Kita jangan lupa yang kita ada di dalam dunia tetapi kita tidak berasal dari dalam dunia. Kita jangan lupa yang kita perlu bersukacita dalam segala perkara [Filipi 4: 4-7].

Bukan kebetulan kita bertemu. Katakan pada diri anda:

1. Saya punya Roh Kudus yang luarbiasa
2. Saya perlu radikal buat Yesus
3. Saya perlu bertanggungjawab dalam membuat keputusan yang tepat
4. Saya perlu melawan Iblis

Masa depan Malaysia ada di tangan saudara. Pastikan rohmu terus bernyala-nyala dan layanilah Tuhan! [Roma 12: 11]. Milikilah mimpi dan misi. Dream big dreams for the nation!

Ingat bahawa, kita perlu

1. Hati yang bersih
2. Hati yang rendah
3. Terus memandang ke hadapan.
4. Rajin.
5. Terus ingat.

Kita akan lebih hebat di tahun hadapan berbanding tahun ini. Never say impossible. Ada kegerakan Tuhan yang sangat dahsyat yang Tuhan sedang kerjakan di tengah-tengah saudara. Malam seperti ini adalah malam yang paling dibenci oleh Iblis tetapi Dia yang diam dalam kamu lebih besar daripada dia yang ada di dalam dunia! Malam ini kita kena membuat pilihan samada kita mahu ditelan Iblis atau kita mahu menang dan menghancurkan Iblis [1 Petrus 5: 8, Roma 16: 20]. Tuhan mempunyai rancangan besar dan indah buat suadara-saudara [Yeremia 29: 11]. Put yourself in the position to attack the devil. Its time to fight the devil back! [Terjemahan: Masa sudah tiba untuk menyerang balas terhadap Iblis].

Doa respon. Berdiri dengan tangan kanan di dada.

Baca juga:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *